iris-interrail-2025-(16)

Europa på skinner

Da jula nærmet seg i år kjente jeg på en reiselyst, men som selverklært miljøaktivist fikk samvittigheten hakeslepp da flyturen Oslo-Barcelona viste seg å koste planeten dyrt.

Med tanke på storflom, klimaflyktninger og fri fra studiene hele januar, begynte jeg å lure: Er det mulig å utforske Europa med tog?

Tekst og foto: Iris van Brunschot


Javisst viste det seg å være mulig! Jeg kjøpte 10 dagers interrail pass som jeg kunne bruke innenfor 2 måneder. 

Og ettersom jeg ikke hadde fylt 27 år kostet billettene nesten 100 euro mindre enn en vanlig voksenbillett, så mitt tips: Ikke vent for lenge med reisen din!

iris-interrail-2025-(13)
iris-interrail-2025-(2)
iris-interrail-2025-(12)
iris-interrail-2025-(3)

Miljøregnskapet

Ifølge KlimatSmart Semester, et svensk verktøy som måler klimapåvirkningen av ulike reisemåter, slipper toget fra Oslo-Barcelona ut fire ganger mindre CO2 enn samme strekning med fly. Og du får et eventyr på kjøpet.

I tillegg kan du stoppe underveis, og du får sett så mange flere steder og mennesker enn om du hadde flydd fra A til B. 

Fra Oslo til Spania

Kvartmaraton i Sverige

I Oslo hoppet jeg på (dvs gikk forsiktig ombord) toget til Göteborg, og reiste derfra videre til Lund i Sverige. Her møtte jeg en god venninne, som spontant inviterte meg med på et halvmaraton.

I et øyeblikk av ren galskap takket jeg ja og løp halvparten av halvparten, altså 10 km. Det viste seg å være en ganske dårlig idé, spesielt fordi jeg ikke har løpt noe særlig før og glemte å varme opp. 

Tips: Start med en rolig 2 km joggetur om du føler deg rastløs etter en lang dag på toget.

Julaften i Nederland

Videre gikk reisen til min nederlandske familie. Togforbindelsene til og innad i Nederland er stort sett bra, og de regionale togene er inkludert i passet. 

Det er derfor lett å reise rundt, perfekt for de som ønsker å utforske grå, snøløse byer herjet av en kald desembervind.

Tips: Dra til Nederland en årstid som ikke er vinter

Nyttår ved Eiffeltårnet

Etter en panikkfylt dag med intense internettsøk kom jeg meg til neste by.  For det er tydeligvis viktig å bestille toget fra Amsterdam-Paris i (veldig) god tid før.

Løsningen viste seg derimot å være enkel: å ta regiontog til Brussel og derfra hoppe på (dvs gå forsiktig ombord) flixbussen til Paris.

Her feiret jeg nyttår hos en venninne av en venninne av en venninne. Vår entrée i den ikke-så-små villaen som befant seg ikke-så-langt unna la tour effeil ble etterfulgt av nok et hakeslep, denne gangen nærmest til det gullbelagte gulvet.

Tips: Bli med i RE:ACT for top-secret info om where to stay i Paris.

Middag på katalansk

Fra Paris tok jeg toget direkte til Barcelona, hvor jeg ble møtt av katalanske billettautomater. Etter en halvtimes diskusjon med skjermen spytta maskinen ut en billett, og jeg var på vei bort fra folk.

Jeg ble møtt av venninnen min i en liten landsby i Catalonia, som jeg enda ikke klarer å uttale, men som minner meg sterkt om ordet frukt. 

Vi dro på roadtrip for å utforske regionen, og jeg lærte (dvs prøvde å lære meg) å spise lunsj kl. 15, etterfulgt av en siesta med kaffe og øl kl. 18. Middagen måtte vente på seg til kl. 22. Hvordan folk får gjort noe som helst produktivt i Spania forblir et mysterie.

iris-interrail-2025-(9)
iris-interrail-2025-(8)
iris-interrail-2025-(5)
iris-interrail-2025-(1)

Takeaways

Jeg storkoste meg på interrail, og jeg møtte (dvs observerte i skjul, på avstand) mange interessante mennesker.

For eksempel «Baby Seb», en baby som skrek konstant fra Kjøpenhavn-Hamburg. Eller en gammel dame som spurte om jeg også snek meg inn på toget, fordi «alt er så dyrt for tiden». 

Men du kan i hvert fall ta med sjampo på over 100 ml. Og utenom å lese tre bøker fikk jeg sett hele Squid Game sesong 2. Det er som å hoppe inn i (dvs gå forsiktig ombord) et lite hull i tiden, og bruke det som pusterom i livet.

Disclaimer: Da jeg kom hjem trengte jeg minst 2 uker på å komme meg igjen, så beregn god tid til dette pusterommet.